Consumptie duurzame zuivel stijgt 9,5 procent


De uitgaven aan duurzaam geproduceerde kaas stegen in 2013 het sterkst
woensdag, 4 juni, 2014

De consumptie van duurzaam geproduceerde zuivel groeide in 2013 met 9,5 procent.

Dat blijkt uit de vierde editie van de Monitor Duurzaam Voedsel. Onder duurzaam geproduceerd voedsel verstaat het rapport voedsel met een duurzaamheidskeurmerk, zoals het EKO-keurmerk (biologisch), Beter Leven, Milieukeur en Fairtrade.

Mensen kochten vooral meer duurzame vis (+21 procent) en eieren (+15 procent). Consumenten gaven in 2013 297,3 miljoen euro uit aan duurzaam geproduceerde zuivel, ten opzichte van 271,4 miljoen euro in 2012. De uitgaven aan duurzaam geproduceerde kaas stegen het sterkst met 25,5 procent, gevolgd door boter met een stijging van 20,5 procent.

Lagere zuivelconsumptie

Net als in Europa en de VS is de vraag naar zuivel in Nederland echter stabiel tot licht dalend. Het marktaandeel duurzaam steeg weliswaar van 6,0 naar 6,6 procent, maar door een lagere consumptie van ‘dunne zuivel’ (melk, yoghurt) raakte biologische zuivel toch 1,6 procent omzet kwijt.


0 reacties

De uitgaven aan duurzaam geproduceerde kaas stegen in 2013 het sterkst
woensdag, 4 juni, 2014

De consumptie van duurzaam geproduceerde zuivel groeide in 2013 met 9,5 procent.

Dat blijkt uit de vierde editie van de Monitor Duurzaam Voedsel. Onder duurzaam geproduceerd voedsel verstaat het rapport voedsel met een duurzaamheidskeurmerk, zoals het EKO-keurmerk (biologisch), Beter Leven, Milieukeur en Fairtrade.

Mensen kochten vooral meer duurzame vis (+21 procent) en eieren (+15 procent). Consumenten gaven in 2013 297,3 miljoen euro uit aan duurzaam geproduceerde zuivel, ten opzichte van 271,4 miljoen euro in 2012. De uitgaven aan duurzaam geproduceerde kaas stegen het sterkst met 25,5 procent, gevolgd door boter met een stijging van 20,5 procent.

Lagere zuivelconsumptie

Net als in Europa en de VS is de vraag naar zuivel in Nederland echter stabiel tot licht dalend. Het marktaandeel duurzaam steeg weliswaar van 6,0 naar 6,6 procent, maar door een lagere consumptie van ‘dunne zuivel’ (melk, yoghurt) raakte biologische zuivel toch 1,6 procent omzet kwijt.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.