De ivoren toren van TROS Radar


De uitzending van TROS Radar ging onder meer over het scheiden van koe en kalf
vrijdag, 14 november, 2014

Boos, verdrietig, tot op de ziel gekwetst of ronduit woest. Dat was de strekking van de vele, vele reacties die op internet en in de social media verschenen naar aanleiding van de reportage over koe en melk van het tv-programma TROS Radar. De sector stond op zijn kop. Vanuit de zijde van TROS Radar bleef het echter nog opvallend stil.

Veel boeren konden zich absoluut niet vinden in de in hun ogen suggestieve wijze waarop TROS Radar de Nederlandse melkveehouderij in beeld bracht. Velen gingen de nare beelden van onder meer de liggende koe op de laadklep oprecht aan het hart. ‘Zo ga je niet met dieren om’, was slechts een van de reacties van een melkveehouder.

Goed verzorgde koeien

Er is al heel veel gezegd, geschreven en vooral veel gal gespuwd over deze reportage. Eén ding viel me op: de Facebook-pagina en de website van TROS Radar staat vol met boze woorden en foto’s van gezonde, goed verzorgde koeien, maar van de kant van TROS Radar zelf bleef het de hele week erg stil. Hoe zouden die vele, vele reacties vanuit de sector eigenlijk op de Radar-redactie zijn overgekomen, vroeg ik mij af. En gaan ze daar nog iets mee doen?

Feiten op de voet volgen

Nieuwsgierig als ik ben, toog ik aan het telefoneren naar TROS Radar. Via een perswoordvoerder kom ik bij de redactie van Radar, die mij vriendelijk verzoekt de vragen per e-mail te stellen. De volgende ochtend krijg ik een e-mail. ‘We komen regelmatig terug op items als er feitelijke ontwikkelingen zijn en we bekijken per keer wanneer we dat doen.’ Of dat bij de uitzending over koe en melk ook zal gebeuren, is nu nog niet zeker, maar alle nieuwe feiten worden op de voet gevolgd, zo verzekerde de eindredactie van TROS Radar mij.  Ook wordt aangegeven dat TROS Radar het graag bij deze schriftelijke reactie wil laten.

Met open vizier strijden

Ik waardeer het dat ik een antwoord krijg van TROS Radar, maar blijf met een onbevredigd gevoel achter. Het antwoord was slechts summier en ondanks herhaaldelijk bellen lukt het niet telefonisch contact te krijgen. Waarom kan dit niet? Juist als consumentenprogramma zou TROS Radar moeten weten hoe het voelt om van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Nog helemaal los gezien van de discussie over waarheden of onwaarheden in de reportage, zou het TROS Radar sieren om in deze kwestie met open vizier te strijden. Want ook de melkveesector doet zijn uiterste best hiervoor. Met openheid, toegankelijkheid en transparantie bereik je meer dan met je opsluiten in een ivoren toren. Of die toren nu je boerderij of Hilversum heet.


2 reacties

De uitzending van TROS Radar ging onder meer over het scheiden van koe en kalf
vrijdag, 14 november, 2014

Boos, verdrietig, tot op de ziel gekwetst of ronduit woest. Dat was de strekking van de vele, vele reacties die op internet en in de social media verschenen naar aanleiding van de reportage over koe en melk van het tv-programma TROS Radar. De sector stond op zijn kop. Vanuit de zijde van TROS Radar bleef het echter nog opvallend stil.

Veel boeren konden zich absoluut niet vinden in de in hun ogen suggestieve wijze waarop TROS Radar de Nederlandse melkveehouderij in beeld bracht. Velen gingen de nare beelden van onder meer de liggende koe op de laadklep oprecht aan het hart. ‘Zo ga je niet met dieren om’, was slechts een van de reacties van een melkveehouder.

Goed verzorgde koeien

Er is al heel veel gezegd, geschreven en vooral veel gal gespuwd over deze reportage. Eén ding viel me op: de Facebook-pagina en de website van TROS Radar staat vol met boze woorden en foto’s van gezonde, goed verzorgde koeien, maar van de kant van TROS Radar zelf bleef het de hele week erg stil. Hoe zouden die vele, vele reacties vanuit de sector eigenlijk op de Radar-redactie zijn overgekomen, vroeg ik mij af. En gaan ze daar nog iets mee doen?

Feiten op de voet volgen

Nieuwsgierig als ik ben, toog ik aan het telefoneren naar TROS Radar. Via een perswoordvoerder kom ik bij de redactie van Radar, die mij vriendelijk verzoekt de vragen per e-mail te stellen. De volgende ochtend krijg ik een e-mail. ‘We komen regelmatig terug op items als er feitelijke ontwikkelingen zijn en we bekijken per keer wanneer we dat doen.’ Of dat bij de uitzending over koe en melk ook zal gebeuren, is nu nog niet zeker, maar alle nieuwe feiten worden op de voet gevolgd, zo verzekerde de eindredactie van TROS Radar mij.  Ook wordt aangegeven dat TROS Radar het graag bij deze schriftelijke reactie wil laten.

Met open vizier strijden

Ik waardeer het dat ik een antwoord krijg van TROS Radar, maar blijf met een onbevredigd gevoel achter. Het antwoord was slechts summier en ondanks herhaaldelijk bellen lukt het niet telefonisch contact te krijgen. Waarom kan dit niet? Juist als consumentenprogramma zou TROS Radar moeten weten hoe het voelt om van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Nog helemaal los gezien van de discussie over waarheden of onwaarheden in de reportage, zou het TROS Radar sieren om in deze kwestie met open vizier te strijden. Want ook de melkveesector doet zijn uiterste best hiervoor. Met openheid, toegankelijkheid en transparantie bereik je meer dan met je opsluiten in een ivoren toren. Of die toren nu je boerderij of Hilversum heet.

2 reacties


Reacties

denk je zelf nog op excusses die grootste leugenaar de tros grijpt elke hetse aan tegen agrarische nedeland dat de geliefste omroep vam nederland. eerst de hetse tegen legbaterijen alle pluimveehouders geinversteerd en nu halen ze legbaterijeiren in het oostblok .de hetse tegen de mest en verzuring van het milieu terwijl ze zelf in grote mercedessen en bmw rondscheuren. toen een verhaal met vals onderzoek in de wereld gebracht dat vleeseters asio`s waren .die hertsenberg heeft met milieu defensie verschilde boeren 10000 euro afgetrogd anders zouden tegen de milieu vergunning gaan protesteren. met valse voorwenselen kippevangers in discridiet brengen . nee die tros kan van mij de boom in. die mogen ze mij de subsidie wel van intrekken wegens oneigenlijk gebruik van plubliek geld

Radar heeft wel gereageerd, via de Facebookpagina en de website: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/detail/article/kamervragen-na-uitzending-koe-en-kalf/

REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.