Meeste vragen bij RVO over doodgeboren kalveren en misregistratie


RVO ontvangt veel vragen over misregistratie bij doodgeboren kalveren
maandag, 12 februari, 2018

Bedrijven die door de overheid zijn geblokkeerd vanwege I&R-fraude en aankloppen bij RVO hebben vooral vragen over doodgeboren dieren en misregistratie.

Dat meldt Michel van der Maas, woordvoerder van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). ‘We krijgen momenteel enkele honderden telefoontjes per dag. De vragen van de boeren zijn vaak erg specifiek, waardoor elk telefoontje veel tijd kost’, aldus Van der Maas.

Opvoeren bewijslast

‘We zien twee lijnen bij de vele vragen. De eerste lijn betreft vragen over dode runderen, vaak doodgeboren kalveren, waarbij iets niet klopt en waarbij de veehouder bewijslast moet opvoeren om de administratie weer kloppend te krijgen. De andere lijn betreft hoe fouten in de I&R-administratie weer gecorrigeerd kunnen worden.’

Dna-analyses

Om de telefonische wachttijden te verminderen heeft RVO een document op de site geplaatst waarin gemeld wordt welke handelingen geblokkeerde bedrijven moeten verrichten om de dierregistratie weer kloppend te maken. Uit het document wordt duidelijk dat het laten uitvoeren van dna-analyses in veel gevallen noodzakelijk is.

Bij misregistratie met dode dieren zal informatie van Rendac uitsluitsel moeten geven. Soms is dat niet mogelijk, bijvoorbeeld bij verwerpers waarvan de vrucht nooit bij Rendac is aangeboden. De RVO-woordvoerder geeft aan dat er gewerkt wordt aan een vraag-antwoordformulier waarbij nog meer bedrijfsspecifieke vragen via de website van RVO beantwoord kunnen worden.


0 reacties

RVO ontvangt veel vragen over misregistratie bij doodgeboren kalveren
maandag, 12 februari, 2018

Bedrijven die door de overheid zijn geblokkeerd vanwege I&R-fraude en aankloppen bij RVO hebben vooral vragen over doodgeboren dieren en misregistratie.

Dat meldt Michel van der Maas, woordvoerder van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). ‘We krijgen momenteel enkele honderden telefoontjes per dag. De vragen van de boeren zijn vaak erg specifiek, waardoor elk telefoontje veel tijd kost’, aldus Van der Maas.

Opvoeren bewijslast

‘We zien twee lijnen bij de vele vragen. De eerste lijn betreft vragen over dode runderen, vaak doodgeboren kalveren, waarbij iets niet klopt en waarbij de veehouder bewijslast moet opvoeren om de administratie weer kloppend te krijgen. De andere lijn betreft hoe fouten in de I&R-administratie weer gecorrigeerd kunnen worden.’

Dna-analyses

Om de telefonische wachttijden te verminderen heeft RVO een document op de site geplaatst waarin gemeld wordt welke handelingen geblokkeerde bedrijven moeten verrichten om de dierregistratie weer kloppend te maken. Uit het document wordt duidelijk dat het laten uitvoeren van dna-analyses in veel gevallen noodzakelijk is.

Bij misregistratie met dode dieren zal informatie van Rendac uitsluitsel moeten geven. Soms is dat niet mogelijk, bijvoorbeeld bij verwerpers waarvan de vrucht nooit bij Rendac is aangeboden. De RVO-woordvoerder geeft aan dat er gewerkt wordt aan een vraag-antwoordformulier waarbij nog meer bedrijfsspecifieke vragen via de website van RVO beantwoord kunnen worden.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.