Joosten: ‘De sector moet één sterke stem krijgen’


Maatschappelijke uitdagingen hebben alleen een kans als er een goede businesscase achter zit
vrijdag, 14 april, 2017

Roelof Joosten, voorzitter van NZO en directievoorzitter van FrieslandCampina, stelt dat de melkveehouderij één sterke stem moet krijgen.

‘De sector worstelt nu met wie er een voortrekkersrol moet spelen: NZO of LTO. En op de achtergrond spelen nog meer partijen. Voor een duurzame toekomst van de melkveehouderij moeten we zoeken naar één sterke sector met één stem.’ Hoe Joosten dit praktisch voor zich zag, liet hij te midden van veel prominenten uit de sector nog in het midden.

Businesscase voor maatschappelijke uitdagingen

De zuiveltopman deed de uitspraak tijdens de overhandiging van het rapport ‘De kracht van zuivel’ in Den Haag. In het document staat het economische en maatschappelijke belang van de Nederlandse Zuivelsector centraal. Het rapport, dat volgt op eerdere publicaties als ‘Melk de witte motor’ en ‘Lang houdbare zuivel’ werd in ontvangst genomen door Marten van den Berg, directeur-generaal bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. Van den Berg stelde met trots de zuivelsector in het buitenland voor te stellen, maar hij zag ook de huidige problemen van de sector. ‘In China, waar veel van onze zuivel heen gaat, is het teken voor crisis opgebouwd uit twee andere tekens; die van bedreiging en kans. Zo is het ook voor de Nederlandse zuivelsector. De maatschappelijke uitdagingen die op de sector afkomen, hebben alleen een kans op een goed einde als er een goede businesscase achter zit. Daarom is het goed dat er een objectief beeld is neergezet over de zuivelsector.’

Groot economisch belang

Albert de Groot, directievoorzitter bij Vreugdenhil Dairy Foods, onderstreepte met het rapport in de hand nog maar eens het belang van de zuivel. ‘Van elke euro die de bv Nederland in het buitenland verdient, is acht cent direct afkomstig van zuivel. De Nederlandse maakindustrie is eeuwen oud en wij zijn grondgebonden aan het malse gras. We kunnen en willen hier niet weg, maar zullen de uitdagingen serieus moeten nemen. Bijdragen aan de wereldwijde voedselzekerheid met oog voor de ecologische impact.’


0 reacties

Maatschappelijke uitdagingen hebben alleen een kans als er een goede businesscase achter zit
vrijdag, 14 april, 2017

Roelof Joosten, voorzitter van NZO en directievoorzitter van FrieslandCampina, stelt dat de melkveehouderij één sterke stem moet krijgen.

‘De sector worstelt nu met wie er een voortrekkersrol moet spelen: NZO of LTO. En op de achtergrond spelen nog meer partijen. Voor een duurzame toekomst van de melkveehouderij moeten we zoeken naar één sterke sector met één stem.’ Hoe Joosten dit praktisch voor zich zag, liet hij te midden van veel prominenten uit de sector nog in het midden.

Businesscase voor maatschappelijke uitdagingen

De zuiveltopman deed de uitspraak tijdens de overhandiging van het rapport ‘De kracht van zuivel’ in Den Haag. In het document staat het economische en maatschappelijke belang van de Nederlandse Zuivelsector centraal. Het rapport, dat volgt op eerdere publicaties als ‘Melk de witte motor’ en ‘Lang houdbare zuivel’ werd in ontvangst genomen door Marten van den Berg, directeur-generaal bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. Van den Berg stelde met trots de zuivelsector in het buitenland voor te stellen, maar hij zag ook de huidige problemen van de sector. ‘In China, waar veel van onze zuivel heen gaat, is het teken voor crisis opgebouwd uit twee andere tekens; die van bedreiging en kans. Zo is het ook voor de Nederlandse zuivelsector. De maatschappelijke uitdagingen die op de sector afkomen, hebben alleen een kans op een goed einde als er een goede businesscase achter zit. Daarom is het goed dat er een objectief beeld is neergezet over de zuivelsector.’

Groot economisch belang

Albert de Groot, directievoorzitter bij Vreugdenhil Dairy Foods, onderstreepte met het rapport in de hand nog maar eens het belang van de zuivel. ‘Van elke euro die de bv Nederland in het buitenland verdient, is acht cent direct afkomstig van zuivel. De Nederlandse maakindustrie is eeuwen oud en wij zijn grondgebonden aan het malse gras. We kunnen en willen hier niet weg, maar zullen de uitdagingen serieus moeten nemen. Bijdragen aan de wereldwijde voedselzekerheid met oog voor de ecologische impact.’

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.