FrieslandCampina: jongveeopfok wordt maatschappelijk thema


Onder de naam 'KalfOK' wil FrieslandCampina jongveeopfok tot aandachtspunt in het beleid maken
woensdag, 26 april, 2017

Zuivelorganisatie FrieslandCampina voorziet dat jongveeopfok in de komende jaren een belangrijk maatschappelijke thema rond de melkveehouderij wordt.

Daarom wil het bedrijf melkveehouders stimuleren om de jongveeopfok verder te optimaliseren. Onder de naam ‘KalfOK’ wil het zuivelbedrijf de verbetering van de jongveeopfok tot een aandachtspunt in het beleid maken. Dit meldde Petra Kock tijdens het symposium ‘Samen Beter Boeren’ in Utrecht. Kock is manager kwaliteitszaken en duurzame zuivel bij FrieslandCampina. ‘Goede zorg voor kalveren is de norm’, zei Kock. ‘En daarbij benadrukken we dat er ook al heel veel goed gaat.’

Melkveesector ligt onder vergrootglas

Maar het zuivelbedrijf merkt ook dat de melkveesector de laatste anderhalf tot twee jaar onder een vergrootglas ligt. ‘Met reageren op maatschappelijke discussies zijn we er niet. We moeten “vooruit-bewegen”, in plaats van “mee-bewegen”’, gaf Kock aan.

Sturen op resultaat

FrieslandCampina wil boeren hierbij helpen en ondersteunen, maar gaat geen managementmaatregelen voorschrijven, laat Kock weten. ‘We willen belonen op basis van resultaten, zoals het percentage succesvol opgefokt jongvee.’

Andere voorgestelde nieuwe onderdelen van het diergezondheidsbeleid zijn: de aanpak van ibr en bvd en de introductie van de Welzijnsmonitor in KoeKompas.

Promotieonderzoek

Aanleiding voor het symposium was de promotie van David Speksnijder. Hij deed onderzoek naar de succesfactoren in samenwerking tussen veehouders, dierenartsen en andere adviseurs op het melkveebedrijf om de diergezondheid te verbeteren. Op 25 april promoveerde hij aan de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht.


0 reacties

Onder de naam 'KalfOK' wil FrieslandCampina jongveeopfok tot aandachtspunt in het beleid maken
woensdag, 26 april, 2017

Zuivelorganisatie FrieslandCampina voorziet dat jongveeopfok in de komende jaren een belangrijk maatschappelijke thema rond de melkveehouderij wordt.

Daarom wil het bedrijf melkveehouders stimuleren om de jongveeopfok verder te optimaliseren. Onder de naam ‘KalfOK’ wil het zuivelbedrijf de verbetering van de jongveeopfok tot een aandachtspunt in het beleid maken. Dit meldde Petra Kock tijdens het symposium ‘Samen Beter Boeren’ in Utrecht. Kock is manager kwaliteitszaken en duurzame zuivel bij FrieslandCampina. ‘Goede zorg voor kalveren is de norm’, zei Kock. ‘En daarbij benadrukken we dat er ook al heel veel goed gaat.’

Melkveesector ligt onder vergrootglas

Maar het zuivelbedrijf merkt ook dat de melkveesector de laatste anderhalf tot twee jaar onder een vergrootglas ligt. ‘Met reageren op maatschappelijke discussies zijn we er niet. We moeten “vooruit-bewegen”, in plaats van “mee-bewegen”’, gaf Kock aan.

Sturen op resultaat

FrieslandCampina wil boeren hierbij helpen en ondersteunen, maar gaat geen managementmaatregelen voorschrijven, laat Kock weten. ‘We willen belonen op basis van resultaten, zoals het percentage succesvol opgefokt jongvee.’

Andere voorgestelde nieuwe onderdelen van het diergezondheidsbeleid zijn: de aanpak van ibr en bvd en de introductie van de Welzijnsmonitor in KoeKompas.

Promotieonderzoek

Aanleiding voor het symposium was de promotie van David Speksnijder. Hij deed onderzoek naar de succesfactoren in samenwerking tussen veehouders, dierenartsen en andere adviseurs op het melkveebedrijf om de diergezondheid te verbeteren. Op 25 april promoveerde hij aan de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.