Fosfaatrechten een feit: zeven vragen aan Wiebren van Stralen


Er komt een oplossing voor bedrijven die vee uitschaarden op 2 juli 2015
dinsdag, 6 december, 2016

De instemming van de Tweede Kamer voor de invoering van het fosfaatrechtenstelsel in 2018 maakte vandaag duidelijk dat er nu volop ingezet moet worden op het fosfaatreductieplan van de melkveehouderijsector.

Wiebren van Stralen, beleidsadviseur mest en milieu bij LTO, was bij de stemming in Den Haag aanwezig en blikt vooruit naar de gevolgen in 7 vragen.

Heeft de stemming u verrast vandaag?

‘Nee, zeker niet. De goedkeuring voor invoering van het fosfaatrechtenstelsel op 1 januari 2018 door een overgrote meerderheid van de Tweede Kamer was wel verwacht. De stemverhoudingen waren vorige week al zichtbaar geworden tijdens het kamerdebat. Het belangrijkste gegeven van vandaag is dat er nu duidelijkheid is voor melkveehouders. Er is geen alternatief en er komt geen toegift.’

Er waren veel amendementen, voorstellen voor wetswijzigingen, ingediend. Wat zijn de belangrijkste die een Kamermeerderheid achter zich kregen?

‘De meeste van de amendementen haalden geen meerderheid. Wel was de kamer er voor om grondgebonden bedrijven te compenseren voor de generieke korting. Daarnaast stemde de Tweede Kamer ermee in om de Kringloopwijzer in te zetten, is er een oplossing geboden voor bedrijven die vee uitschaarden op 2 juli 2015, komt er een commissie die zich buigt over knelgevallen en moet de staatssecretaris een einddatum instellen voor het fosfaatrechtenstelsel.’

Wat zijn de vervolgstappen?

‘De sector zal nu moeten laten zien dat ze de fosfaatproductie van de veestapel in 2017 onder het door de met het EU afgesproken fosfaatplafond kan krijgen. Dat betekent dat er komend jaar ongeveer 200.000 koeien zullen moeten verdwijnen. Daar zullen we nu hard aan moeten werken om dat te regelen.’

De sector heeft daarvoor het sectorplan voor fosfaatreductie gemaakt. Maar dat plan krijgt wel veel kritiek.

‘De vraag aan de criticasters is, wat is je alternatief? Het plan B dat een aantal partijen inbracht klonk mooi, maar was inhoudelijk niet uitvoerbaar. Het zal niet eenvoudig zijn om de fosfaatreductie te realiseren, maar het gaat er hier om dat we ons realiseren dat we door de kat of de hond gebeten gaan worden. Ik maak liever zelf de keuze dan dat Brussel dat voor ons doet. Het verliezen van de derogatie gaat echt veel meer pijn doen.’

Een aantal zuivelpartijen heeft aangeven het huidige fosfaatreductieplan niet meer te steunen.

‘Natuurlijk snap ik de emoties en verschillende belangen, ik zie ze ook onder de LTO-leden. Maar als ik een melkveehouder was en mijn zuivelfabriek zou aangegeven hebben het plan niet meer te ondersteunen dan zou ik mijn zuivelonderneming de vraag stellen: dus je vindt mijn derogatie niets waard? Ik erger me dat verschillende partijen op schoolpleinniveau over alle plannen praten. Dat wakkert de onrust in de sector alleen maar aan, terwijl we het juist over de inhoud moeten hebben met elkaar en aan de slag moeten.’

Wat vindt de Europese Commissie van de plannen?

‘Officieel weten we dat nog niet, maar ik krijg de eerste positieve signalen wel. We zien ook aan de cijfers dat we op een kantelpunt zitten. Het aantal koeien is de afgelopen maand in Nederland niet meer gegroeid. Steeds meer veehouders beseffen dat het geen zin heeft om langer dieren aan te houden. Er komt geen toegift van de overheid. Waarom zou je wachten totdat de slachtcapaciteit wellicht straks niet toereikend meer is en de vleesprijzen dalen? Ik denk echt dat de meeste bedrijven zonder veel pijn vijf tot tien procent van het ondereind van de veestapel kunnen afvoeren en dan boeren ze financieel echt niet minder.’

Gaat het de sector lukken om in een jaar onder het fosfaatplafond te komen?

‘We kunnen bij de pakken neerzitten, maar ook zeggen: we zullen eens laten zien wat we kunnen. Ik geloof in de kracht van de sector. En als er een schaap over de dam is, denk ik dat er meer volgen. Het is een lastig proces en ik verwacht dat er ook wel weer een aantal kikkers terug in de kruiwagen zullen komen. Het sentiment moet omslaan en het geloof dat we het kunnen zal bepalend worden. Er is immers geen alternatief.’


5 reacties

Er komt een oplossing voor bedrijven die vee uitschaarden op 2 juli 2015
dinsdag, 6 december, 2016

De instemming van de Tweede Kamer voor de invoering van het fosfaatrechtenstelsel in 2018 maakte vandaag duidelijk dat er nu volop ingezet moet worden op het fosfaatreductieplan van de melkveehouderijsector.

Wiebren van Stralen, beleidsadviseur mest en milieu bij LTO, was bij de stemming in Den Haag aanwezig en blikt vooruit naar de gevolgen in 7 vragen.

Heeft de stemming u verrast vandaag?

‘Nee, zeker niet. De goedkeuring voor invoering van het fosfaatrechtenstelsel op 1 januari 2018 door een overgrote meerderheid van de Tweede Kamer was wel verwacht. De stemverhoudingen waren vorige week al zichtbaar geworden tijdens het kamerdebat. Het belangrijkste gegeven van vandaag is dat er nu duidelijkheid is voor melkveehouders. Er is geen alternatief en er komt geen toegift.’

Er waren veel amendementen, voorstellen voor wetswijzigingen, ingediend. Wat zijn de belangrijkste die een Kamermeerderheid achter zich kregen?

‘De meeste van de amendementen haalden geen meerderheid. Wel was de kamer er voor om grondgebonden bedrijven te compenseren voor de generieke korting. Daarnaast stemde de Tweede Kamer ermee in om de Kringloopwijzer in te zetten, is er een oplossing geboden voor bedrijven die vee uitschaarden op 2 juli 2015, komt er een commissie die zich buigt over knelgevallen en moet de staatssecretaris een einddatum instellen voor het fosfaatrechtenstelsel.’

Wat zijn de vervolgstappen?

‘De sector zal nu moeten laten zien dat ze de fosfaatproductie van de veestapel in 2017 onder het door de met het EU afgesproken fosfaatplafond kan krijgen. Dat betekent dat er komend jaar ongeveer 200.000 koeien zullen moeten verdwijnen. Daar zullen we nu hard aan moeten werken om dat te regelen.’

De sector heeft daarvoor het sectorplan voor fosfaatreductie gemaakt. Maar dat plan krijgt wel veel kritiek.

‘De vraag aan de criticasters is, wat is je alternatief? Het plan B dat een aantal partijen inbracht klonk mooi, maar was inhoudelijk niet uitvoerbaar. Het zal niet eenvoudig zijn om de fosfaatreductie te realiseren, maar het gaat er hier om dat we ons realiseren dat we door de kat of de hond gebeten gaan worden. Ik maak liever zelf de keuze dan dat Brussel dat voor ons doet. Het verliezen van de derogatie gaat echt veel meer pijn doen.’

Een aantal zuivelpartijen heeft aangeven het huidige fosfaatreductieplan niet meer te steunen.

‘Natuurlijk snap ik de emoties en verschillende belangen, ik zie ze ook onder de LTO-leden. Maar als ik een melkveehouder was en mijn zuivelfabriek zou aangegeven hebben het plan niet meer te ondersteunen dan zou ik mijn zuivelonderneming de vraag stellen: dus je vindt mijn derogatie niets waard? Ik erger me dat verschillende partijen op schoolpleinniveau over alle plannen praten. Dat wakkert de onrust in de sector alleen maar aan, terwijl we het juist over de inhoud moeten hebben met elkaar en aan de slag moeten.’

Wat vindt de Europese Commissie van de plannen?

‘Officieel weten we dat nog niet, maar ik krijg de eerste positieve signalen wel. We zien ook aan de cijfers dat we op een kantelpunt zitten. Het aantal koeien is de afgelopen maand in Nederland niet meer gegroeid. Steeds meer veehouders beseffen dat het geen zin heeft om langer dieren aan te houden. Er komt geen toegift van de overheid. Waarom zou je wachten totdat de slachtcapaciteit wellicht straks niet toereikend meer is en de vleesprijzen dalen? Ik denk echt dat de meeste bedrijven zonder veel pijn vijf tot tien procent van het ondereind van de veestapel kunnen afvoeren en dan boeren ze financieel echt niet minder.’

Gaat het de sector lukken om in een jaar onder het fosfaatplafond te komen?

‘We kunnen bij de pakken neerzitten, maar ook zeggen: we zullen eens laten zien wat we kunnen. Ik geloof in de kracht van de sector. En als er een schaap over de dam is, denk ik dat er meer volgen. Het is een lastig proces en ik verwacht dat er ook wel weer een aantal kikkers terug in de kruiwagen zullen komen. Het sentiment moet omslaan en het geloof dat we het kunnen zal bepalend worden. Er is immers geen alternatief.’

5 reacties


Reacties

Eigenlijk meer een vraag naar aanleiding van het artikel. Wij hebben 35 melkkoeien meer als op de peildatum. Allemaal uit eigen opfok omdat we uit eigen aanwas de stal vol wilden zetten. Als ik nu al vee af ga voeren richting het slachthuis, heeft dat dan nog gevolgen voor het aantal liters dat we in 2017 mogen melken? Of mag je dan pas in 2017 afvoeren om compensatieliters te krijgen? Jos de Korte

Hallo Jos. We hebben even het antwoord nagevraagd bij Wiebren. Hij stelt dat nu afvoeren helpt om te laten zien dat je onder melkkorting uitkomt. Dat wordt straks maandelijks gevolgd. De details van het zuivelplan volgen zo spoedig mogelijk, maar het is nu nog te vroeg om deze logische, maar zeker praktische vragen te beantwoorden. Met vriendelijke groet, Jaap van der Knaap, Veeteelt

Hallo. Ik vind het interview om de hete brij heen draaien. Het gaat om de volgende feiten. Is het niet te begrijpen dat een NIET derogatieboer zegt dat hij tegen het reductieplan is. Hij moet meedoen aan de korting en krijgt ook nog eens te maken met fosfaatrechten. De knelgevallen regeling wordt zeer complex. Als de zuivel dit moet regelen, dan gaan zij in principe op de stoel van de rechter zitten, door het geven van kortingen. Is dus het reductieplan wel uit te voeren? Vr Gr. Albert Altena

Nu de voer-mest contracten meetellen in het grondgebonden verhaal kan elke veehouder op 2 gve per ha komen. De politiek moet meer algemene regels stellen b.v. niet meer dan 45 kub mest per ha. Boeren zijn inventief genoeg om dat op bedrijfsniveau te handelen.

Nog een uitleg aan Wiebren. Met het reductieplan moeten er 200.000 koeien verdwijnen. Er wordt gesteld dat als er geen derogatie komt dit aantal 500.000 zal zijn. Als er derogatie komt wordt het plafond toch niet verhoogd, dus als derogatie doorgaat, dan gaat dit ten koste van andere boeren. Is het niet veel eerlijker om de koek van het fosfaatplafond eerlijk te verdelen. Wat is er mis met het grasland van een niet derogatie boer? Wetende dat om de 80/20 verhouding te krijgen allerlei trucks worden uitgehaald, zoals mais aankoop en de vrouw des huizes akkerbouwer.

REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.