Albert Heijn heeft 300 boeren nodig voor duurzame melk


Weidemelk is volgens A-Ware voor een imagoverhaal en heeft weinig met duurzaamheid te maken
zaterdag, 24 maart, 2018

Supermarktketen Albert Heijn heeft 300 melkveehouders nodig om melk willen produceren volgens het nieuwe duurzaamheidsconcept.

Dat vertelde Henk Sierksma, verantwoordelijke voor de inkoop van zuivel bij Albert Heijn tijdens het NMV-symposium Koe en Klimaat in Nijkerk. ‘We hebben deze boeren nodig om hun verhaal te laten vertellen aan onze klant. We merken dat onze klanten steeds bewuster willen weten wat ze eten, het verhaal willen horen waar het product vandaan komt.’

Drie cent per kg melk extra

Albert Heijn maakte eind vorig jaar bekend dat ze samen met zuivelfabriek Royal A-Ware een nieuwe melkstroom op de markt willen brengen dat voldoet aan een aantal extra duurzaamheid eisen. Als tegenprestatie krijgt de veehouder daarvoor een extra melkprijs van 3 cent. Hoeveel melk deze 300 boeren moeten gaan leveren, meldde Sierksma niet.

Weidemelk verkeerd gepositioneerd

‘Die drie cent is voor komende drie jaar gegarandeerd. Maar wat ons betreft is het niet het eindstation’, zo vulde Klaas de Jong, directeur van A-Ware aan. ‘We gaan voor een grasgebonden melkveehouderij en waarbij 2,5 GVE per hectare of 18.000 kg melk per hectare het maximum is.’ Ook zullen de deelnemers die willen leveren aan het AH-duurzaamheidsprogramma moeten weiden. Wel vond De Jong weidegang niet per definitie een vorm van duurzaamheid. ‘Weidemelk is destijds verkeerd gepositioneerd. Weidemelk staat niet voor duurzaam, maar weidemelk is puur imago.’


0 reacties

Weidemelk is volgens A-Ware voor een imagoverhaal en heeft weinig met duurzaamheid te maken
zaterdag, 24 maart, 2018

Supermarktketen Albert Heijn heeft 300 melkveehouders nodig om melk willen produceren volgens het nieuwe duurzaamheidsconcept.

Dat vertelde Henk Sierksma, verantwoordelijke voor de inkoop van zuivel bij Albert Heijn tijdens het NMV-symposium Koe en Klimaat in Nijkerk. ‘We hebben deze boeren nodig om hun verhaal te laten vertellen aan onze klant. We merken dat onze klanten steeds bewuster willen weten wat ze eten, het verhaal willen horen waar het product vandaan komt.’

Drie cent per kg melk extra

Albert Heijn maakte eind vorig jaar bekend dat ze samen met zuivelfabriek Royal A-Ware een nieuwe melkstroom op de markt willen brengen dat voldoet aan een aantal extra duurzaamheid eisen. Als tegenprestatie krijgt de veehouder daarvoor een extra melkprijs van 3 cent. Hoeveel melk deze 300 boeren moeten gaan leveren, meldde Sierksma niet.

Weidemelk verkeerd gepositioneerd

‘Die drie cent is voor komende drie jaar gegarandeerd. Maar wat ons betreft is het niet het eindstation’, zo vulde Klaas de Jong, directeur van A-Ware aan. ‘We gaan voor een grasgebonden melkveehouderij en waarbij 2,5 GVE per hectare of 18.000 kg melk per hectare het maximum is.’ Ook zullen de deelnemers die willen leveren aan het AH-duurzaamheidsprogramma moeten weiden. Wel vond De Jong weidegang niet per definitie een vorm van duurzaamheid. ‘Weidemelk is destijds verkeerd gepositioneerd. Weidemelk staat niet voor duurzaam, maar weidemelk is puur imago.’

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.