Vlaamse anti-melkcampagne is halt toegeroepen


Anti-melkcampagne van EVA moet anders of weg (foto: De Standaard)
donderdag, 17 augustus, 2017

De Vlaamse vzw Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA) is door de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) gemaand om de promotiecampagne ‘Je bent een kalf als je melk drinkt’ stop te zetten of te wijzigen. De motivering van de jury is te lezen op de site van JEP.

‘Je bent een kalf als je melk drinkt’, met die woorden, grafisch getatoeëerd op een uier, deed EVA vzw mee aan de Solidariteitsprijs van de krant De Standaard. Klachten naar aanleiding van deze reclame bij JEP werden in het gelijk gesteld. De JEP vraagt EVA nu om de advertentie niet meer te gebruiken.

Reactie Boerenbond

In een reactie midden juli noemde Boerenbond de anti-melkadvertentie in de krant De Standaard ‘een kaakslag voor onze melkveehouders die allesbehalve correcte informatie bevat’. De campagne van EVA lokte al in het voorjaar reactie van de sector uit toen de campagne op trams in de stad Gent te zien was.

Negatieve campagne 

De jury oordeelt onder meer dat de campagne een negatief oordeel velt over het gedrag van bepaalde personen. In de campagne worden deze personen specifiek en rechtstreeks op hun gedragskeuze veroordeeld, eerder dan consumenten te doen nadenken en hen aan te zetten om te kiezen voor alternatieven voor melk.

De beslissing van de jury wordt pas definitief na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep. 


0 reacties

Anti-melkcampagne van EVA moet anders of weg (foto: De Standaard)
donderdag, 17 augustus, 2017

De Vlaamse vzw Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA) is door de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) gemaand om de promotiecampagne ‘Je bent een kalf als je melk drinkt’ stop te zetten of te wijzigen. De motivering van de jury is te lezen op de site van JEP.

‘Je bent een kalf als je melk drinkt’, met die woorden, grafisch getatoeëerd op een uier, deed EVA vzw mee aan de Solidariteitsprijs van de krant De Standaard. Klachten naar aanleiding van deze reclame bij JEP werden in het gelijk gesteld. De JEP vraagt EVA nu om de advertentie niet meer te gebruiken.

Reactie Boerenbond

In een reactie midden juli noemde Boerenbond de anti-melkadvertentie in de krant De Standaard ‘een kaakslag voor onze melkveehouders die allesbehalve correcte informatie bevat’. De campagne van EVA lokte al in het voorjaar reactie van de sector uit toen de campagne op trams in de stad Gent te zien was.

Negatieve campagne 

De jury oordeelt onder meer dat de campagne een negatief oordeel velt over het gedrag van bepaalde personen. In de campagne worden deze personen specifiek en rechtstreeks op hun gedragskeuze veroordeeld, eerder dan consumenten te doen nadenken en hen aan te zetten om te kiezen voor alternatieven voor melk.

De beslissing van de jury wordt pas definitief na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep. 

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.