Consument kan zelf kostprijs van melk kiezen bij Carrefour


Burger kan productiecriteria en kostprijs melk zelf bepalen
dinsdag, 7 november, 2017

Het online platform ‘het merk van de consument’ geeft Belgische burgers de mogelijkheid zelf de prijs van hun melk te bepalen. Begin volgend jaar wil supermarktketen Carrefour deze melk gaan verkopen. 

Met behulp van een online vragenlijst kunnen burgers aangeven welke productiecriteria in hun ogen belangrijk zijn. De burger kan zeven criteria invullen, waarbij de melkprijs gaat variëren tussen minimum 64 eurocent of maximum 1,06 euro. De consument kan daarbij kiezen of de boer goed moet beloond worden, waarbij de prijs gaat oplopen.

Naar Frans voorbeeld

De bevraging is een initiatief van de van oorsprong Franse coöperatieve vereniging ‘Wie is de baas?’. Burgers kunnen onder meer kiezen tussen Belgische of andere melk, weidende of niet-weidende koeien of koeien gevoerd met lokaal geproduceerd voer. Aan de hand van de opgegeven criteria wordt vervolgens ook de prijs van de melk bepaald.

In Vlaanderen is de melk begin 2018 in de winkelrekken van supermarkt Carrefour terug te vinden. In Frankrijk heeft de winkelketen het concept al met succes geïntroduceerd. Daar biedt de coöperatieve vereniging al meerdere producten aan. 

Het platform is hier te vinden.


0 reacties

Burger kan productiecriteria en kostprijs melk zelf bepalen
dinsdag, 7 november, 2017

Het online platform ‘het merk van de consument’ geeft Belgische burgers de mogelijkheid zelf de prijs van hun melk te bepalen. Begin volgend jaar wil supermarktketen Carrefour deze melk gaan verkopen. 

Met behulp van een online vragenlijst kunnen burgers aangeven welke productiecriteria in hun ogen belangrijk zijn. De burger kan zeven criteria invullen, waarbij de melkprijs gaat variëren tussen minimum 64 eurocent of maximum 1,06 euro. De consument kan daarbij kiezen of de boer goed moet beloond worden, waarbij de prijs gaat oplopen.

Naar Frans voorbeeld

De bevraging is een initiatief van de van oorsprong Franse coöperatieve vereniging ‘Wie is de baas?’. Burgers kunnen onder meer kiezen tussen Belgische of andere melk, weidende of niet-weidende koeien of koeien gevoerd met lokaal geproduceerd voer. Aan de hand van de opgegeven criteria wordt vervolgens ook de prijs van de melk bepaald.

In Vlaanderen is de melk begin 2018 in de winkelrekken van supermarkt Carrefour terug te vinden. In Frankrijk heeft de winkelketen het concept al met succes geïntroduceerd. Daar biedt de coöperatieve vereniging al meerdere producten aan. 

Het platform is hier te vinden.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.