donderdag, 28 juni, 2018 De wereldwijde consumptie van zuivel zal de komende vijf jaar groeien met 2,5 procent per jaar. Dit voorspelde het internationale marktonderzoeksbureau GIRA tijdens het congres van European Dairy Farmers (EDF) in Spanje. Vooral China gaat de komende jaren een prominentere rol spelen op de zuivelmarkt. ‘Hoge productiekosten zorgen ervoor dat China meer zuivel zal importeren’, vertelde consultant James Caffyn. China had in 2017 een aandeel van 12 procent in de wereldwijde import van mageremelkpoeder. In 2022 stijgt dit naar 17 procent. Voor vollemelkpoeder is China nog prominenter in beeld; daarvan stijgt het aandeel van de wereldwijde import in vijf jaar tijd van 29 naar 32 procent. De zuivelproductie neemt ook toe, met name in Europa, Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland. Maar deze groei zal de extra vraag volgens GIRA niet overstijgen. Meer vraag naar A2-melkCaffyn verwacht dat de toenemende valorisatie van melkvet de komende drie jaar doorzet. Daarnaast voorspelt hij een verdere diversificatie van zuivelproducten. De vraag naar A2-melk ontwikkelt zich positief. Ook de trend van ggo-vrije melk breidt zich uit, maar dit dreigt wel als mainstream product te eindigen. Dat betekent uiteindelijk minder meerwaarde voor de boer.
0 reacties
|
Marktonderzoeksbureau voorspelt blijvend positieve zuivelmarkt
De wereldwijde consumptie van zuivel zal de komende vijf jaar groeien met 2,5 procent per jaar. Dit voorspelde het internationale marktonderzoeksbureau GIRA tijdens het congres van European Dairy Farmers (EDF) in Spanje.
Vooral China gaat de komende jaren een prominentere rol spelen op de zuivelmarkt. ‘Hoge productiekosten zorgen ervoor dat China meer zuivel zal importeren’, vertelde consultant James Caffyn.
China had in 2017 een aandeel van 12 procent in de wereldwijde import van mageremelkpoeder. In 2022 stijgt dit naar 17 procent.
Voor vollemelkpoeder is China nog prominenter in beeld; daarvan stijgt het aandeel van de wereldwijde import in vijf jaar tijd van 29 naar 32 procent. De zuivelproductie neemt ook toe, met name in Europa, Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland. Maar deze groei zal de extra vraag volgens GIRA niet overstijgen.
Meer vraag naar A2-melk
Caffyn verwacht dat de toenemende valorisatie van melkvet de komende drie jaar doorzet. Daarnaast voorspelt hij een verdere diversificatie van zuivelproducten. De vraag naar A2-melk ontwikkelt zich positief.
Ook de trend van ggo-vrije melk breidt zich uit, maar dit dreigt wel als mainstream product te eindigen. Dat betekent uiteindelijk minder meerwaarde voor de boer.
REAGEER